نوشته شده توسط : آکادمی عربی

در این مقاله از آکادمی عربی به آموزش اعراب فعل مضارع در عربی می‌پردازیم.

اگر ندانیم فعل مضارع در حالت عادی چه اعرابی دارد نه تنها نوع این فعل را به سختی می توانیم تشخیص بدهیم بلکه اگر این فعل، از حالت عادی اعراب خارج شود ممکن است آن را با فعل های ماضی یا امر اشتباه بگیریم.

پیشنهاد میکنم قبل از خواندن این مقاله، مقاله افعال در عربی را بطور کامل بخوانید.

این امر نیز باعث می‌شود که در ترجمه با مشکل مواجه شویم. مقاله زیر تمام سوالاتتان را برطرف می‌کند.

حتما برایتان سوال به وجود آمد که منظور از حالت عادی اعراب چیست؟

زمانی که حروف عامل یعنی حروف ناصبه و جازمه قبل از فعل مضارع نیامده باشد فعل مضارع در حالت طبیعی خودش وجود دارد؛ یعنی اعراب آن مرفوع است.

فعل مضارع مرفوع

اعراب مرفوع چیست ؟

اعراب مرفوع در فعل مضارع حرکت ضمّه ﹹ  و نون اعراب یا نون عِوَض رفع است. پس برای سریعتر تشخیص دادن فعل مضارع با خودت بگو:

فعل مضارع یا ﹹ داره یا نون داره.

مثال: یَذهَبُ: می رود ، تَذهَبونَ: می‌روید.

ضَمّه در انتهای یَذهَبُ و نون در تَذهَبونَ نشانه مرفوع بودن فعل مضارع است.

نکته: “ن” در جمع های مونث نون اعراب نیست بلکه...

برای دیدن ادامه مقاله «اعراب فعل مضارع »بر روی اسم ان کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آکادمی عربی

در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که منظور از معرفه و نکره چیست و با انواع معرفه آشنا شویم چرا که اسم‌های معرفه تعداد محدودی هستند که با دانستن آنها می توانیم اسم‌های نکره را نیز تشخیص دهیم.

یاد بگیریم که چطور آنها را ترجمه کنیم و در انتها تستی از این قسمت را باهم تحلیل کنیم.

منظور از اسم‌های معرفه و نکره چیست؟

در عنوان عامداً کلمه اسم را مطرح کرده ام چراکه در تقسیم بندی معرفه و نکره سر و کار ما با اسم ها است و به کلمات دیگر کاری نداریم.

در کلام ممکن است از کسی یا چیزی صحبت کنیم که برای ما یا برای شنونده شناخته شده باشد؛ به چنین اسم‌هایی معرفه می‌گویند.

به مثال زیر دقت کنید:

رأیتُ “الرجلَ” في الشّارع: “مرد” را در خیابان دیدم.

در این مثال ابهامی وجود ندارد و مرد برای ما و شنونده، شناس است. و اما مثال زیر:

رأیتُ “رجلاً” في الشّارع: “مردی” را در خیابان دیدم.

این مثال دارای ابهام است و از آهنگ کلمه «مردی» متوجه می شویم که برایمان ناشناس است. به اسم های ناشناس در عربی نکره می گوییم و علامت اسم های نکره تنوین است.

انواع اسم‌های معرفه

اسم‌های معرفه شش تا هستند اما کتاب درسی به دو مورد بیشتر اشاره نکرده است و بقیه اسم های معرفه مربوط به نظام قدیم می‌شوند:

۱) اسم علم «معرّف بالعلمیة»:

اسم هایی هستند که صرفاً متعلّق به یک شخص، چیز، و یا جای خاصی هستند.

اسم‌های شناسنامه‌ای، اسم شهرها، کشورها، رودها، کوه ها و … نمونه هایی از این مدل اسم هستند. مثال: ترکیه، مرتضی، کارون، ایران، شیراز، الله و…

تنوین مخصوص اسم‌های نکره است اما اگر اسم های علم تنوین بگیرند هیچ تاثیری بر آنها ندارد و همواره معرفه باقی می مانند.

۲) معرفه به ال:

در زبان عربی هر اسمی که «ال» داشته باشد، معرفه به «ال» است و اسم‌های نکره نیز زمانی که «ال» بگیرند، تبدیل به معرفه می‌شوند.

طالبٌ (نکره) /  الطّالب (معرفه) 

نکته: اسم‌های مثنی و جمع مذکر سالم توانایی تنوین گرفتن ندارند، بنابراین همین که ......

برای دیدن ادامه مقاله «تشخیص معرفه و نکره + مثال» برروی اسم ان کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آکادمی عربی

ضمیر «ی» چه موقع فاعل چه موقع مفعول است؟

بسیاری از دانش‌آموزان همیشه این مشکل را داشته‌اند که ضمیر «ی» چه موقع فاعل چه موقع مفعول است؟ به همین دلیل ما در آکادمی عربی استاد ترابی با چند نکته کلیدی این مشکل را برای شما آسان می‌کنیم پس با ما همراه باشید. در ادامه شما می‌توانید ویدئو مربوط به تست  «ضمیر «ی» چه موقع فاعل چه موقع مفعول  است» را مشاهده نمائید.

لازم به ذکر است که منظور از « مفعول به » همان « مفعول » یعنی کسی یا چیزی که کار بر روی آن انجام می شود، است.

در اینجا می خواهیم با حل یک تست عالی به شما یاد بدهیم که ضمیر «ی» چه موقع فاعل و چه موقع مفعول است.

آموزش رایگان ضمیر «ی» چه موقع فاعل و چه موقع مفعول است ؟

برای دیدن این ویدیو کلیک کنید .

نکته کلیدی:

ضمیر «ی» وقتی به فعل می‌چسبد دو حالت دارد.

مثال:(ضَرَبَنی/إضربی) در هر دو این حالت‌ها ضمیر «ی»  وجود دارد.

در ضَرَبَنی قبل از ضمیر «ی» (نون‌وقایه) آمده است و اینجا ضمیر«ی» مفعول است. حالا شاید سوال کنید که از کجا فهمیدیم این نون وقایه است؟

اگر ۳ حرف اصلی فعل و همین طور ضمیر « ی» را کنار بگذاریم ، یک حرف « نون » اضافی می ماند که میفهمیم نون وقایه است.

اما در فعل « إضربی » نون وقایه وجود ندارد و ضمیر «ی» که مربوط به خود فعل است ، نقش فاعل دارد، شاید برایتان سوال باشد که این صیغه که ضمیر «ی» برای خود فعل است کدام صیغه از فعل ماضی یا مضارع است؟

به فعل « تضربین» توجه کنید ، اگر از این فعل امر ساخته شود ، به صورت «إضربی » می شود که ضمیر « ی» در آخر آن ، همان ضمیر « یـ» در « تضربین» است.

با توجه به توضیحات گفته شده ، سراغ حل این تست می رویم :

مثال:

عیّن ضمیر «ی» مفعولاً‌به:

۱)لا تجزعی،الله معنا دائماً!

۲)أیّتها التلمیذة:اُدخلی فی الصّف!

۳)لماذا لم تحضری فی هذه الحفلة!

۴)اللّهمّ:ألحقنی بالمتّقین و الصّالحین!

در این تست از ما خواسته شده(در کجا ضمیر«ی» نقش مفعول دارد)

در گزینه ۱ فعل « لا تجزعی» نون‌وقایه ندارد پس.....

 

برای دیدن ادامه مطلب «ضمیر «ی» چه موقع فاعل چه موقع مفعول است؟» بر روی اسم ان کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آکادمی عربی

شاید اگر جزء آن دسته از دانش آموزانی هستید که به خاطر پایه ضعیف در درس عربی فقط می‌خواهید قواعد پر تکرار عربی کنکور را بشناسید تا با مطالعه و تمرین آن مباحث درصد قابل قبولی در درس عربی کنکور کسب کنید.

با تغییر عربی در نظام جدید نسبت به نظام قدیم مباحثی که به عنوان مبحث پرتکرار محسوب می‌شود هم دچار تغییراتی شده که در این مقاله می‌خواهیم به معرفی آن مباحث بپردازیم.

اگر می‌خواهید بودجه‌بندی کامل عربی کنکور را داشته باشید، مقاله کامل ترین بودجه بندی عربی کنکور از آکادمی عربی را بخوانید.

پر تکرار ترین مباحث بر اساس بودجه‌بندی عربی کنکور:

یکی از موضوعاتی که در کنکور نظام جدید نسبت به نظام قدیم تعداد سوالاتش افزایش یافت و نباید از آن غافل شوید موضوع ترجمه و تعریب است که به تنهایی ۴۰ درصد کنکور را در درس عربی در بر می‌گیرد و شاید بیراه نباشد اگر بگوییم داوطلبی که درصد ترجمه را به طور کامل کسب کند به احتمال زیاد عربی بالای ۷۰ درصد را در کارنامه‌اش خواهد دید.بنابراین از قواعد پر تکرار عربی کنکور است.

اگر می‌خواهید روش حل تست‌های ترجمه را یاد بگیرید حتما ویدئو و مقاله “در کنکور چگونه تست ترجمه عربی بزنیم“را در سایت آکادمی عربی ببینید.

پر تکرارترین موضوعات قواعد عربی کنکور:

بعد از موضوع ترجمه که همیشه ۱۰ سوال دارد، موضوعات قواعدی مهم و پرتکرار کنکور در درس عربی شامل موضوعات زیر است:

شناخت انواع ساختارهای فعل و به طور خاص باب‌های مزید

عدد (معنی عددها و اصلی یا ترتیبی بودن)

بحث نون وقایه

موضوع اسم فاعل و اسم مفعول و اسم تفضیل

جمله‌های شرطی (این موضوع هم در قواعد هم ترجمه همواره مورد سوال است)

حال و انواع آن

استثنا و حصر (جملات دارای الّا)

البته برای داوطلبان گروه انسانی علاوه بر موضوعات گفته شده که هم در عربی عمومی و عربی اختصاصی مورد سوال است، سه موضوع زیر هم همواره در عربی اختصاصی مطرح می‌شود:

 

برای دیدن ادامه مقاله «قواعد پر تکرار عربی کنکورر»بر روی اسم ان کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آکادمی عربی

کارگاه نکته و تست عربی کنکور واقعا مفید است؟

هر سال زمانی که به چهار ماه پایانی قبل از کنکور می‌رسیم، برخی از داوطلبان کنکور سراسری که به هر دلیلی درس عربی را کنار گذاشته بودند و یا احساس رضایت از وضعیت خود ندارند، با شرکت در یک دوره‌ی فشرده تحت عنوان “نکته و تست” می‌توانند حداقل به میزان ۵۰% وضعیت خودشان را در درس عربی برای روز کنکور بهبود ببخشند.

دوره‌ی نکته و تست عربی شامل چه چیزهایی است؟

کارگاه نکته و تست عربی کنکور شامل یک آموزش کامل اما خلاصه و فشرده به همراه تست است زیرا در درس عربی شما نمی‌توانید موضوعات زیادی را حذف کنید و مجبور هستید که اکثر مطالب را با ارتباط بین آن‌ها یاد بگیرید تا بتوانید در هنگام تست زدن، کاربرد مطالب آموزشی را به خوبی متوجه شوید. یعنی در کارگاه نکته و تست عربی استاد ترابی از طول و تفصیل مطالب کاسته می‌شود و به جای آن تست‌های احتمالی و تیپ حل می‎‌شود.

 با دوره‌ی نکته و تست تا چه حد می‌توان پیشرفت کرد؟

اگر فرض کنیم که شما دانش‌آموزی هستید که عربی کنکور را کاملا کنار گذاشتید و برای درصد صفر خودتان را آماده کرده بودید، باید خبر خوبی به شما بدهیم، زیرا دوره‌ی نکته و تست عربی آکادمی عربی می‌تواند شما را حداقل به درصد ۵۰ برساند. برای آشنایی با انواع دوره های نکته و تست عربی (آنلاین، حضوری، آفلاین) و مقایسه معایب و امتیازهای هرکدام، مقاله ی “جمع بندی عربی با نکته و تست” را بخوانید. این در حالی است که....

 

برای دیدن ادامه مقاله «اهمیت دوره نکته و تست عربی کنکور»بر روی اسم ان کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آکادمی عربی

جمع بندی درس عربی یکی از مهم‌ترین بخش‌های پایانی درس خواندن برای هر دانش آموز کنکوری است.

شاید یکی از موثرترین راه‌ها برای نجات درس عربی در کنکور سراسری، استفاده از نوعی جمع‌بندی برای درس عربی تحت عنوان ” نکته و تست عربی” می‌باشد.

در مقاله ی “اهمیت دوره نکته و تست عربی کنکور” بطور کامل میزان اهمیت این دوره را شرح داده ایم. به شما پیشنهاد میکنیم این مقاله را حتما بخوانید.

اگر دانش‌آموز متوسط و قوی هستید، نکته و تست می‌تواند باعث رشد ۲۰ الی ۳۰ درصدی وضعیت عربی کنکور شما در کنکور سراسری گردد و اگر دانش‌آموزی هستید که تصمیم داشتید عربی را صفر و خالی رها کنید، نکته و تست می‌تواند شما را تا حدود درصد ۵۰ کنکور سراسری برساند.

” نکته و تست” مسکّن است یا درمان؟

شاید به جرأت می‌توان گفت که ” نکته و تست عربی” به تنهایی نمی‌تواند شما را به درصد ۱۰۰ عربی کنکور برساند.

ولی تصور کنید کارنامه‌ای که درصد عربی آن صفر است و این تصویر ذهنی را دوباره مجسم کنید، این دفعه با درصد ۵۰، قطعا تاثیر آن در رتبه‎‌ و قبولی شما اصلا قابل مقایسه با حالت اول ( عربی صفر ) نخواهد بود.

کدام نوع نکته و تست بهتر است؟ آفلاین، آنلاین یا حضوری؟

اگر نکته و تست عربی را آخرین ایستگاه برای کسب موفقیت دانش‌آموز در نظر بگیریم، باید بگوییم که.....

برای دیدن ادامه مطلب «مقایسه‌ی مدل‌های مختلف نکته و تست عربی»بر روی اسم ان کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آکادمی عربی

وقتی در زبان عربی اسم تفضیل به گوشمان می خورَد باید بدانیم که منظور همان صفت برتر و صفت برترین در زبان فارسی است.

حال برویم و ببینیم صفت برتر و صفت برترین چه نوع اسم هایی هستند.

 

اسم تفضیل در زبان فارسی

هرگاه بخواهیم دو فرد یا دو چیز را باهم مقایسه کنیم و یکی را بر دیگری برتری بدهیم از صفت برتر استفاده می کنیم. و در این حالت نشانه “تر” را به انتهای صفت اضافه می کنیم.

مثال: خوب تر، بدتر

در زبان عربی برای مقایسه بین دو چیز از ترکیب “أفعَل مِن” استفاده می کنیم. حتی اگر مقایسه بین دو اسم مونث باشد و همواره به شکل مفرد می آید.

مثال: فاطمة أکبر من زینب: فاطمه از زینب “بزرگتر” است.

هرگاه بخواهیم چیزی را با چیز های دیگر هم مرتبه خودش و از نوع خودش بسنجیم از صفت برترین استفاده میکنیم و “ترین” را به انتهای صفت اضافه می کنیم.

مثال: تنهایی دشوار ترین مصائب است.

مشاهده مقاله

اسم تفضیل در زبان عربی

در عربی برای استفاده از چنین ترکیبی از أفعَل + مضاف الیه استفاده می کنیم.

مثال: آسیا أکبرٌ قارةٍ: آسیا بزرگترین قاره است

در عربی وزن دیگری برای اسم تفضیل وجود دارد که برای مونث به کار می رود. این وزن “فُعلی” می باشد.

هرگاه اسم تفضیل بخواهد غیر از دوحالت فوق بیاید معمولا در ....

برای دیدن ادامه مطالب «اسم تفضیل در عربی»بر روی اسم ان کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آکادمی عربی

قبل ازینکه بریم سراغ موضوع اسلوب شرط و جمله شرطیه، توضیح مختصری براتون میدم که ببینیم اصلا با چی طرفیم! آماده این؟ بریم …

یه موقع هایی هست که ما قصدمون اینه که برای مخاطبمون یا خودمون یا شخص غایب، شرط بزاریم.

برای شرط گذاشتن لازمه که نحوه بیان کردنمون بصورت شرطی باشه تا شنونده به مفهوم شرطی بودن اون پی ببره.

حالا چجوری بیانمون شرطی بشه؟

در زبان فارسی برای بیان کردن جملات شرطی از حرف اضافۀ (اگر) استفاده می‌شود.

«اگه با مثال براتون توضیح بدم بهتر متوجه می‌شید»:

برگردید بالا و جمله داخل پرانتز رو بخونید. آهان حالا شد!

این جمله ای که تو پرانتز نوشتم شرطیه! شرطی که برای خودم گذاشتم اینه: «توضیح دادن برای شما».

یک شرط همیشه نتیجه ای به دنبال داره؛ که توی این جمله، نتیجه انجام شرط اینه که «بهتر متوجه می‌شید».

در جمله های شرطی وقوع یک کار (یعنی: نتیجه)، به وقوع کار دیگری (یعنی: شرط) بستگی دارد.

حالا به این مثال دقت کنید:

مادری به فرزندش میگه: «اگر شیطونی نکنی، به شهربازی می برمت.»

شیطونی نکردن، شرطِ رفتن به شهربازی برای مخاطبه. یعنی رفتن به شهربازی، نتیجه شیطونی نکردنه.

 

خُب! حتما منظور از اسلوب شرط رو کامل متوجه شدید. حالا بریم سراغ این اسلوب در زبان عربی:

این مبحث، درس ۲ عربی یازدهم در رشته های انسانی و عمومیه. قراره چه چیزایی تو این مبحث یاد بگیریم؟ ساختار جمله شرطیه در زبان عربی، و نحوه ترجمه آن و میخواهیم بدانیم که چرا یادگیری این مبحث مهم است.

 

اسلوب و ادوات شرط در زبان عربی

برای بیان اسلوب شرط در زبان عربی باید با ساختار شرط آشنا بشیم.

 

ساختار شرط

ادات شرط + فعل شرط + جواب شرط

توضیح: قسمت پیشگفتار در مورد حرف اضافه «اگر» باهاتون صحبت کردم. حرف «اگر» معادل  ادوات شرط در عربیه که جلوتر باهاشون آشنا میشیم.

 

بعد از اون درمورد شرط و نتیجه بهتون گفتم. تو زبان عربی به جمله ای که مفهوم شرط داره میگوییم «فعل شرط» و به نتیجه ای که فعل شرط به دنبال داره میگوییم «جواب شرط».

حالا منظورمون از ادوات شرط چیه؟

 

ادوات شرط

به کلمات «إن: اگر، چنانچه» ، «إذا: هرگاه، اگر» ، «مَن: هر کس» ، «ما: هرچه»، ادوات شرط میگوییم که جاشونم ابتدای جمله ست.

 

جایگاه فعل شرط و جواب شرط کجاست؟

فعل شرط: فعلی است که بلافاصله بعد از ادات شرط می آید و شرطی را بیان می کند.

 

جواب شرط: عبارتی که بعد از فعل شرط می آید و نتیجه انجام شرط را بیان می کند.

چرا به جواب شرط می گوییم «یک عبارت»؟

 

چون جواب شرط علاوه بر فعل ماضی یا....

برای دیدن ادامه مطلب «اسلوب شرط و ادوات آن»اسلوب شرط و ادوات آن» بر روی اسم ان کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آکادمی عربی

حروف مشبهة بالفعل چیست؟

در زبان عربی حروف هایی وجود دارند که وارد جمله اسمیه می شوند که هر کدام از آنها هدفی دارند. (در درس ۵ دهم با ساختار جمله اسمیه آشنا شده اید). این حروف مأموریتی دارند؛ اینکه نقش و اعراب مبتدا و خبر را تغییر دهند و اینکه با چه هدفی می آیند جلوتر دلیل آن را متوجه می شویم.

به این حروف، حروف مشبّهة بالفعل می گویند که در این مقاله قصد داریم آنها و کاربردشان در جمله را بشناسیم  و بفهمیم چرا یادگیری این مبحث مهم است.

در انتها برای یادگیری بهتر یک تست ازین درس حل می کنیم. (این مبحث به درس ۱ عربی دوازدهم مربوط می شود).

انواع حروف مشبّهة بالفعل:

«إنَّ: همانا، به درستی که»/ «أنَّ: که»/ «لیتَ: کاش»/ «لعلَّ: شاید»/ «کأنَّ: گویی که، گویا، شبیه»/ «لکنَّ: ولی»

یک جمله اسمیه را در نظر بگیرید. مثلا:

اللهُ علیمٌ

الله: مبتدا و مرفوع/ علیمٌ: خبر و  مرفوع 

حال یکی از حروف مشبهة بالفعل وارد این جمله می شود.

إنَّ اللهَ علیمٌ

چه اتفاقی افتاد؟ مبتدا و خبر نقششان تغییر کرد. به این صورت:

إنَّ: حرف مشبَّة بالفعل/ اللهَ: اسم إنَّ و منصوب/ علیمٌ: خبر إنَّ و مرفوع

بنظر باید متوجه تغییرات شده باشید البته باید دقت داشت که خبر، تنها نقشش تغییر می کند اما اعرابش مرفوع باقی می ماند.

(باید در نظر داشت که اعراب (مرفوع، منصوب، مجرور) برای دانش آموزان رشته عمومی کاربردی ندارد و نیازی به یادگیری آنها نیست و فقط کافی است تغییر نقش را بدانند. این بخش مربوط به دانش آموزان انسانی و معارف می باشد.)

و اما حروف مشبَّة بالفعل با چه هدفی می آیند و به عبارتی کاربردشان در جمله چیست؟

کابرد حروف مشبَّهة بالفعل:

ابتدا با «إنَّ» شروع می کنیم:

۱) «إنَّ» برای تاکید جمله و در ابتدای جمله می آید که به صورت «قطعاً، همانا، به درستیکه، بی گمان» ترجمه می شود.

«إنَّ اللهَ لا یُضیعُ أجر المحسنین.» 

ترجمه: بی گمان خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند.

۲) «أنَّ» به معنای «که» است و دو جمله را به هم ربط و پیوند می دهد.

قالَ أعلَمُ أنَّ اللهَ علی کُلِّ شیءٍ قدیر.ٌ

ترجمه: گفت می دانم که خدا بر هر چیزی تواناست.

۳) «کأنَّ» به معنای «گویی» و «مانند» است و در جمله نشانه «تشبیه» و گاهی «ظنّ و تخمین» می باشد.

«کأنَّ الیاقوتُ و المرجانُ.»

ترجمه: آنان همچون یاقوت و مرجان هستند.

۴) لکنَّ: به معنای .....

بری دیدن ادامه مطلب«حروف مشبّهة بالفعل در عربی»بر روی اسم ان کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آکادمی عربی

زمانیکه اسم ها به دو دسته معرب و مبنی تقسیم می شوند یعنی قرار است تحلیل صرفی یا تجزیه یا ظاهرکلمه را بررسی کنیم.

تعریف معرب و مبنی

ابتدا با کلمات معرب شروع می کنم:

کلماتی هستند که تمام حرکات اعراب (مرفوع، منصوب، مجرور، مجزوم) در آخرشان ظاهر می شود.

* این نکته را یاد آوری کنم که حرکات اعراب با توجه به نقشی که کلمات در جمله می گیرند یا عواملی که در جمله بر حرکت آخرشان تأثیر می گذارد مشخص می شوند.

کلمات معرب همان افراد غیر اصیل ما هستند یعنی افرادی که با تغییر موقعیت اجتماعیشان رفتار هایشان نیز تغییر می کند.

مثالی میزنم تا بهتر متوجه شوی:

“التّلمیذُ” جَلَسَ علی الکرسی: دانش آموز روی صندلی نشست.

رأیتُ “التّلمیذَ”: دانش آموز را دیدم.

تَکَلَّمتُ عن “التّلمیذِ”: در مورد دانش آموز سخن گفتم.

به حرکات انتهای تلمیذ در جملات مختلف دقت کن؛ با توجه به جایگاهش، اعراب مربوط به همان جایگاه را در انتهای خود ظاهر کرد.

باید اشاره کنم که تمام کلمات معرب هستند جز چند مورد که پیش تر به آنها اشاره می کنم:

کلمات مبنی کلماتی هستند که آخرشان با یک حرکت یا سکون ثابت باقی می ماند بدون اینکه عاملی بر آن تأثیر بگذارد.

به مثال توجه کن:

ذَهَبَ هولاءِ الرِّجال: این مردان رفتند.

رأیتُ “هولاءِ” التّلامیذَ: این دانش آموزان را دیدم.

ذَهَبتُ إلی “هولاء” الأشخاص: به سوی این اشخاص رفتم.

همانطور که مشاهده می کنی با اینکه هولاء جایگاهش در جمله تغییر کرده و نقش های مختلفی به خود گرفته اما انتهایش تغییری نکرده است.

بله! کلمات مبنی در عربی همانند افراد اصیلی هستند که هیچ چیزی نمی تواند آنها را تغییر دهد و در هر جایگاهی قرار بگیرند همانی که هستند باقی می مانند.

آموزش رایگان معرب و مبنی

 برای دیدن این ویدیو و ادامه مقاله «معرب و مبنی»بر روی اسم ان کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()